понедельник, 25 апреля 2016 г.

15.Алгоритми з розгалуженням

ТИ АІЗНАЄШСЯ:
Коли
використовують алгоритми з розгалуженням
Як описуються умови в алгоритмах із розгалуженням у середовищі Скретч
Яку середовищі Скретчописати алгоритми з повним і неповним розгалуженням
г Г
Коли використовують алгоритми з розгалуженням?
При розв’язуванні задач часто використовуються ал-
горитми з розгалуженням, які передбачають виконання
певних дій залежно від істинності деякого висловлюван-
ня, що є умовою виконання певних команд. Наприклад,
алгоритм переходу дороги по пішохідному переходу,
який регулюється світлофором: якщо горить зелене світ-
ло, слід переходити дорогу, в іншому разі — слід зупини-
тися перед пішохідним переходом. Алгоритмом із розга-
луженням можна вважати алгоритм здійснення дзвінка з мобільного
телефону: якщо є кошти на рахунку і мережа доступна, то ти набираєш
номер адресата, інакше виклик не буде здійснено. При побудові таких
алгоритмів використовують алгоритмічну структуру розгалуження.

Алгоритмічна структура, що дає змогу виконавцеві алгоритму ви­брати сценарій подальших дій залежно від істинності певного ви­словлювання, називається розгалуженням.
Розрізняють дві форми структури розгалуження: повну та неповну. Структура розгалуження повної форми схожа на умовне висловлюван­ня «Якщо — то — інакше», у якому після «то» та «інакше» записують не висловлювання, а команди, які необхідно виконати залежно від іс­тинності висловлювання, записаного в умові. Її можна подати графічно (мал. 15.1).
Наприклад, на малюнку 15.2. подано алгоритм із розгалуженням написання слів із великої літери

Скорочену форму розгалуження використовують тоді, коли деяку по слідовність команд слід виконати за умови істинності висловлювання Структура розгалуження неповної форми схожа на умовне вислов лювання «Якщо — то», у якому після «то» записують не висловлюван ня, а послідовність команд, які необхідно виконати, коли висловлюван ня, записане в умові, є істинним. Її можна подати графічно (мал. 15.3)
Наприклад, на малюнку 15.4 подано графічну форму алгоритму за­стосування засобів автоматизованої перевірки правопису тексту, що складається зі слів, у середовищі текстового процесора Microsoft Word (мал. 15.4, б).
Мал. 15.4, а
Calibri (< .11             • А* А' ijt ïfc
ж к П =             -   Д   * J
право пес правопис
Пропустити Пропуаити все Додзіи до словника Двтоамправлепмя >
Мал. 15.4, б
Як описуються умови в алгоритмах із розгалуженням у середовищі Скретч?
Для опису алгоритмів із розгалуженням у середовищі Скретч можна використовувати блоки з групи Дат чи ки. Ці блоки можуть бути скла­довими відповідних команд, що передбачають виконання певних дій після перевірки висловлювання на істинність чи хибність.















Середовище Скретч
клавішу пропуск матисиуто
> 
доторкається кольору
колір торкається
г <ЕШШ>
Висловлювання
натиснуто вказану клавішу
об’єкт торкається вказаного об'єкта, межі, або вказівника миші {обирають із списку)
об’єкт торкається іншого об’єкта чи фону вказаного кольору (обирається на сцені піпеткою)
об'єкт першого кольору торкається об’єк­та або фону другого кольору
комп’ютерний мікрофон виявляє гучність звуку більше, ніж ЗО (у межах від 1 до 100)
Складені умови, які використовують сполучники І, АБО, НЕ, у середовищі Скретч можна описати за допомогою бло­ків   ^^ , 49 ^ із групи Оператори. На­
приклад, в алгоритмі в середовищі Скретч, виконавцем яко­го є Об’єкт 1, умову «якщо Об'єкт 1 доторкається до Об'єкта 2 або доторкається межі вікна», можна подати в такому вигляді:

Як у середовищі Скретч описати алгоритми з повним та неповним розгалуженням?
Базову структуру розгалуження повної форми в середовищі Скретч можна подати командою, що зображена на малюнку 15.5.
Умова
Команди, що виконуються, коли умова істинна

Команди, що виконуються, коли умова хибна
Мал. 15.5
Наприклад, алгоритм, за яким при натисненні клавіші Т на клавіа­турі розмір об’єкта збільшується наполовину, інарсше — зменшується на 10 %, можна подати графічно (мал. 15.6) або фрагментом програми в середовищі Скретч (мал. 15.7)
Вправа 2. Перекладач.
Завдання. Склади в середовищі Скретч проект, у якому при наве­денні мишею на об’єкт з’являється його назва іноземною мовою. Вико­ристай у проекті не менш ніж 4 об’єкти.
1.       Сплануй створення проекту. Перевір, що в бібліотеці зображень можна дібрати зображення чотирьох об'єктів, назву яких ти знаєш на одній із іно­земних мов. Додай ці об’єкти до проекту.                                                                                            ^
2.       Для кожного з об’єктів склади програму. Наприклад, для об’єкта ((^ фрагмент програми складається із таких команд:
ЯОторм«сп>ся Об'с«т2 ?
Ьапапаг
»лролтж
3.      Додай до програми кожного з об’єктів команди, які забезпечать її поча­
ток роботи після натиснення Р
, а завершення — після натиснення
Обміркуй, які з пропонованих команд слід використати:

4.      Збережи проект з іменем Словник Прізвище.
£
1.       Наведи приклади алгоритмів з розгалуженням із повсякденного життя. Як істинність висловлювань, що записують в умові, впливає на порядок виконання дій?
2.       Чим відрізняються повне та неповне розгалуження? Наведи приклади алгоритмів з повним і неповним розгалуженням.
3.       Як у навчальному середовищі виконання алгоритмів Скретч можна задати умови?
4.       Якою командою в середовищі Скретч реалізовано розгалуження повної форми?
Пограйте у гру «Запитання — відповідь». У ній один з учасників вказує в се­редовищі Скретч на блоки із групи Керувати та Датчики, інший — наводить приклад їх використання.
2.      Обговоріть, які умови можна подати у проекті, складеному в середо­вищі Скретч, вказаними блоками:
доторк «стос я границя
торкагться
клавішу стріпка вгору мати с путо •
поторкається кольору
Придумайте, у яких проектах можна було б застосувати ці умови.
3.      Обговоріть, який вид алгоритмічної структури розгалуження можна використати, щоб подати графічно алгоритм купівлі квитка в касі за­лізничного вокзалу. Складіть такий алгоритм у середовищі графічного редактора. Обміняйтеся складеним алгоритмом з іншою парою. Спро­буйте виконати обидва алгоритми від імені виконавця-подорожнього. Визначте, яким алгоритмом користуватися зручніше.
Щ
"И" Працюємо самостійно
Укажи, які блоки групи Датчики середовища Скретч можна використати для запису умов у програмах, де:
1)       управління виконавцем здійснюється за допомогою клавіш зі стрілками;
2)       управління виконавцем здійснюється мишею;
3)    події виконуються залежно від того, як різнокольорові об'єкти розташо­вані один щодо одного;
4)       події виконуються залежно від того, яка із клавіш з цифрми від 0 до 9
A)
B)
доторкається



вказівник миші границя
; Б)
клавішу стрілка вправо мат*смуто?


колір торкається ?
Г)
нат»«снуто
2.      Склади проект, у якому при наведенні вказівника миші на номер ноти (1 — до, 2 — ре, 3 — мі, 4 — фа, 5 — соль, 6 — ля, 7 — сі), відповідна нота буде звучати 1 секунду.




Оціни свої знання та вміння.
V Я розрізняю алгоритмічну структуру розгалуження та можу на­вести приклади її застосування із життя й навчальної діяльності. У Я можу формально виконувати алгоритми з розгалуженням, які трапляються в навчальній діяльності та побуті.
У Я розрізняю повне та неповне розгалуження. у/ Я вмію виконувати в середовищі Скретч проект, що містить базову алгоритмічну структуру розгалуження.
■У Я вмію створювати в середовищі Скретч проект, що містить базову алгоритмічну структуру розгалуження.
Алгоритмічна структура розгалуження, повне розгалуження, неповне розгалуження.
 




























.


Комментариев нет:

Отправить комментарий