
Підручник для 7 класу
загальноосвітніх навчальних закладів
Рекомендовано
Міністерством освіти і науки України

Київ Видавничий дім «Освіта»
2015
УДК 000 ББК 000 000
Морзе Н. В.
І-74 Інформатика : підруч. для 7
кл. загальноосвіт. навч. закладів / Н. В. Морзе, О. В. Барна, В. П. Вембер, О.
Г. Кузьмінська — К. : Видавничий дім «Освіта», 2015. — 000 с.
ISBN 0
УДК 000 ББК 000
© Н. В. Морзе, О. В. Барна, В. П.
Вембер, О. Г. Кузьмінська 2015
ISBN 0 © Видавничий
дім «Освіта», 2015
ДОРОГИЙ ДРУЖЕ!

Ти
продовжуєш вивчати цікавий та захоплюючий предмет Інформа-тика. Ти вже ознайомився з сучасними комп’ютерами та
різними при-строями для підтримки інформаційних процесів; вмієш
використову-вати різні програми для створення та опрацювання текстів,
зображень, об’єктів мультимедіа, презентацій; навчився створювати та виконувати
алгоритми в середовищі Скретч. А ще
ти умієш шукати інформаційні матеріали у мережі Інтернет та використовуєш сайти
глобальної ме-режі для навчання та свого розвитку. Проте це ще далеко не все,
що потрібно сучасному школяру, який прагне бути успішним.
Цей
підручник допоможе тобі продовжити вивчення інформатики. Він складається з
чотирьох розділів. У першому розділі ти навчиш-ся використовувати мережу
Інтернет для електронного листування. У другому — для опису та дослідження
різних об’єктів будеш вико-ристовувати моделі. Алгоритми із повторенням та
розгалуженням у середовищі Скретч
разом із виконавцями алгоритмів чекатимуть тебе у третьому розділі. За
матеріалами четвертого розділу ти опануєш зовсім нову програму для опрацювання
табличних даних, поданих у вигляді електронних таблиць, та їх аналізу за
допомогою діаграм.
Як
і раніше, ти будеш використовувати різні рубрики. Нагадаємо, як працювати з
ними.
Ми рекомендуємо тобі напередодні уроку читати матеріали
цієї рубрики, щоб разом з учнями та вчителем обговорити незрозуміле та
поділитись вивченим.
Виконуючи вправи із цієї рубрики, ти на-вчишся листуватись
із друзями в мережі з дотриманням правил етикету, створювати інформаційні
моделі та використовувати для
цього карти
знань, складати та виконувати алгоритми для комп’ютер-них виконавців,
опрацьовувати табличні дані, виконувати обчислення та будувати діаграми.
Рубрика Досліджуємо містить завдан-ня, у
яких потрібно експериментувати, самостійно шукати відповіді, відкривати для
себе нові можливості.
«Фаворитні»
завдання, що містять зірку, а то й дві — якраз для тебе, людини, що в
майбутньому планує
бути успішною.
3

ти
бажаєш опанувати, а в кінці підвести підсумки — що із заплановано-го вдалось
виконати, а над чим ще хочеться попрацювати поглиблено.
У цьому допоможуть рубрики Повторюємо, Оцінюємо свої знання та уміння та Словничок.
Сподіваємось, ти навчишся планувати свою навчальну роботу,
мис-лити логічно, шукати незвичні розв’язки завдань, робити висновки та
самостійно приймати рішення. Для цього виконуй вправи із рубрики
Працюємо самостійно. 

Важливо й уміти доводити свої думки під час співпраці в парах та
Розділ 1. Електронне листування групах або визнавати хибність своїх міркувань на користь більш
логіч-
них та доказових.
Співпраця, вміння вчитись одне у одно-го, підтримка у
практичній діяльності — також запорука успіху у майбутньому.
Деякі питання пропонується обговорю-вати колективно або в малих
групах.
У сьомому класі під час вивчення ін-форматики у тебе будуть
також уроки розв’язування задач та виконання про-ектів. Слідуй усім
рекомендаціям та за-
стосовуй
знання та уміння з теми. Робота у проекті також допоможе тобі узагальнити знання
з різних предметів, які ти вивчав у школі, застосувати інформаційні технології
для збирання потрібних відомо-стей, дібрати програми для опрацювання і подання
результатів. Захист проекту, де кожен учень презентує результати власної
роботи, самоо-цінювання та взаємооцінювання, а також об’єднання індивідуальних
проектів у єдиний — це корисний досвід роботи в команді.
Ти уже дорослий. Тому маєш розуміти, що саме від тебе залежить,
чого ти можеш досягти у своєму житті. Використовуй цей підручник та різноманітні
навчальні ресурси, щоб пізнавати нове, навчатись завжди і скрізь. Безмежний
світ електронних пристроїв, які щохвилини вдо-сконалюються, надає нам доступ до
відомостей всього світу.
Файли-заготовки для виконання практичних завдань розміщено в
Інтернеті на сайті osvita-dim.com.ua.
Бажаємо тобі,
любий семикласнику, успіхів у пізнанні цікавих за-гадок цього світу!
Автори
4
1. Поштова служба
Інтернету
ТИ ДІЗНАЄШСЯ:
Що таке
|
Як
створюється
|
Як
зареєструвати
|
|
адреса
|
електронну
|
||
електронна
|
|||
електронної
|
скриньку на
|
||
пошта
|
|||
пошти
|
поштовому
сервері
|
||
|
Що таке електронна пошта?
Найпопулярнішою
після веб-службою Інтернету є електронна пошта. Для користування електронною
поштою необхідні різні засо-би (мал. 1.1): комп’ютерні пристрої і мережі,
спеціальні програми й відповідні правила (протоколи), за якими
здійснюватиметься обмін електронними листами.
Електронна пошта (e-mail) — це
сукупність засобів, призначених для
обміну електронними листами між користувачами комп’ю-терної мережі.
Мал. 1.1
Листування
електронною поштою схоже на звичайне. Проте на кожному з етапів
використовуються комп’ютерні пристрої, мережі та комп’ютерні програми. Для
електронного листування потрібно мати електронну скриньку для листів.
Електронна скринька має електронну адресу — так само, як ви маєте поштову
адресу свого місця проживання.

При
звичайному листуванні спершу необхідно підготувати лист, по-класти його в
конверт, зазначити адресу отримувача листа та адресу відправника. При
електронному листуванні це роблять за допомогою спеціальної програми.
Написаного листа зазвичай опускають у пошто-ву скриньку, а електронний лист
відправляють на поштовий сервер, що забезпечує надсилання всіх листів за
відповідною адресою. Звичайні листи надходять до поштової скриньки адресата.
Електронний лист приймається на той поштовий сервер, де адресат має свій
обліковий запис. Для доступу до електронної поштової скриньки необхідно мати
логін — ім’я користувача та пароль, які схожі на ключ до поштової скриньки, до
якої поштар вкидає листа. Лист пишеться мовою, зро-зумілою адресату. А в
конверт можна вкласти фотографії, листівки, малюнки, інші документи. Аналогічно
приєднують різні файли до електронного листа.
Поштовий сервер — це комп’ютер і відповідне
програмне забез-печення, за допомогою якого підтримується робота електронної
пошти.
Найпростішим
способом отримання власної електронної
поштової скриньки є використання
одного з безкоштовних поштових серверів,
наприклад:
українських:
mail.ukr.net, webmail.meta.ua, mail.oboz.ua,
mail.i.ua, mail.bigmir.net ;
міжнародних: hotmail.com, mail.yahoo.com,
gmail.com.
Електронне
листування має свої переваги й недоліки порівняно зі звичайною поштою. Його
перевагами є висока швидкість передаван-ня повідомлень — з материка на материк
лист доходить за секунди, відносно невисока вартість послуг, обмін
повідомленнями з кореспон-дентами у зручний час тощо. Недоліками є неможливість
пересилання оригіналів офіційних документів із підписом і печаткою; можливість
перехоплення поштового повідомлення іншою особою, імовірність отримання
шкідливих програм з електронним листом тощо.
Щоб
листуватися електронною поштою, потрібно мати доступ до комп’ютерної мережі,
доступ до поштового сервера та знати адресу електронної скриньки адресата.
6 7
Адреса електронної пошти складається
із двох частин, розділених символом
@. Цей символ часто називають «ет», «а_комерційне», «со-бака» тощо.
Перша
частина адреси — це ім’я поштової скриньки користувача, а друга — ім’я
поштового сервера, на якому розташована поштова скринька.
<ім’я_поштової_скриньки_користувача>@
< ім’я_поштового_сервера>
Наприклад:
kiril@i.ua
petrov.d@ukr.net
oksana@gmail.com
Ім’я
поштової скриньки має бути унікальним, тобто не повторювати-ся на обраному
поштовому сервері. Використання пропусків, розділо-вих знаків і символів
кирилиці в електронній адресі не допускається. Якщо необхідно відокремити в
адресі поштової скриньки прізвище від імені або ініціалів, можна
використовувати символ підкреслювання «_» або крапку «.». Останнім часом на
кожному поштовому сервері встановлено свої правила формування адреси поштової
скриньки.
Символ @
використовували ще у Венеції ХVI ст., щоб представи-ти амфору — одиницю маси.
Тепер англійці називають його ет,
греки — сто, араби — фі, японці — атто мааку, індонезійці — ух.
А вже образи цей символ навіяв ще більш неймовірні. Мавп’я-чий хвіст — використовується в Німеччині, Голландії, ПАР,
Сло-венії. У Польщі й Сербії — мавпочка.
Хобот — у Данії і Швеції, а рулет з оселедця (завінак) — у чехів і
словаків. Равлик повзає в електронних адресах італійців і
корейців. Норвежцям та угор-цям символ @ нагадує хвостик свині.
Як
зареєструвати електронну скриньку на поштовому сервері?
На
головній сторінці будь-якого поштового сервера (мал. 1.2) нада-ється можливість
доступу до скриньки, створеної на цьому сервері, та реєстрації нової поштової
скриньки. Для реєстрації поштові сервери пропонують прийняти угоду про
використання поштової скриньки, у якій користувач має підтвердити свої наміри
надати правдиві відомості про себе, не використовувати поштову скриньку для
здійснення проти-законних дій, а також дій, що суперечать мережному етикету.
Реєстрація нової електронної скриньки

Мал.1.2
Якщо користувач погоджується із запропонованими умовами,
на екрані відобразиться сторінка, що містить анкету, яку потрібно запов-нити.
Користувач заповнює її лише один раз при створенні скриньки. Деякі поля анкети
є обов’язковими для заповнення. Як правило, вони позначені зірочкою. Одним із
обов’язкових полів є адреса поштової
скриньки, яку користувач має намір
створити. Вона обирається за бажанням
користувача. Як правило, ліва частина адреси поштової скриньки відображає ім’я
користувача, його прізвище або вибирається довільно. Її називають логіном. Фактично цим ім’ям називають
папку, у якій зберігається на сервері вся кореспонденція користувача.
При виборі логіну необхідно враховувати, що, можливо,
папку з та-ким іменем уже має інший користувач, тому бажано обирати логін, який
був би унікальним, наприклад, ініціали та прізвище. Під час реєстрації нової
поштової скриньки є можливість перевірити, чи до-ступним є обраний логін, чи
він вже був зареєстрований раніше іншим користувачем (мал. 1.3). При введенні пароля, як і в інших програмах, введені
символи на екрані для конфіденційності не відображаються, замість них
відображаються зірочки або кружечки.
Для захисту своєї електронної скриньки потрібно дотримуватись
таких правил:
1)
при реєстрації вказувати надійний пароль. Наприклад,
ненадій-ними паролями є такі, які використовують малу кількість символів,
дублюють частину логіна, вказують на ім’я користувача чи інші пер-сональні дані
— номер телефону, дату народження тощо;
2) нікому не повідомляти свій пароль;
3)
при реєстрації інших скриньок використовувати нові паролі.
За успішного проходження реєстрації буде створено поштову скринь-
ку
із зазначеною адресою, доступ до якої можна отримати шляхом вве-дення
відповідного логіна й пароля, які були обрані при реєстрації. На нову скриньку
з поштового сервера може бути надіслано першого листа з повідомленням про
успішне створення скриньки та деякі пора-ди для роботи з електронною поштою.
8 9
Перевірка доступності логіна
Мал.1.3
Вправа 1. Реєстрація власної електронної скриньки.
Завдання. Зареєструвати власну електронну скриньку на поштовому сервері mail.ukr.net.
1. Відкрий браузер і до рядка адреси введи адресу поштового сервера
mail.ukr.net.
2. На головній сторінці поштового сервера обери посилання Реєстрація (див. мал.1.2). Через деякий
час за наявності зв’язку з Інтернетом на екрані відобразиться анкета для
заповнювання.
3. Введи бажане ім’я користувача (наприклад, vasilchenko.m@ukr.net). На-тисни кнопку Перевірити (мал. 1.3). Якщо користувач із такою адресою вже
зареєстрований, зміни адресу та знову перевір доступність обраного імені
користувача.
4.
Заповни інші обов’язкові поля анкети й обери за власним бажанням
пароль.
5. Ознайомся з Умовами
використання скриньки та Угодою про
конфіден-ційність.
6. Натисни кнопку Реєстрація.
7. Адресу й пароль твоєї нової поштової скриньки занотуй у зошит
або влас-ний блокнот.
1. Яке призначення має електронна пошта?
2. Що спільного і відмінного між звичайною поштою й електронною?
3. Які переваги та недоліки має електронна пошта в порівнянні зі
звичайною поштою?
4. Скільки електронних поштових скриньок може мати користувач?
5. Як записується адреса електронної пошти? Наведи приклади.
6. У чому полягає сутність реєстрації користувача на поштовому
сервері?

1. Знайди в Інтернеті список безкоштовних поштових серверів та
відомості про їх особливості.
2. Запропонуй три можливі адреси електронної пошти для своєї бабусі
на одному з відомих тобі поштових серверів. Поясни свій вибір.
3. Створи власну поштову скриньку на поштовому сервері gmail.com. За-пиши свої (їх тепер дві)
електронні поштові адреси в зошит. Чи можуть збігатися логін і пароль доступу
до обох скриньок? Від чого це зале-жить? Визнач, чи відрізняється анкета для
реєстрації на поштовому сервері gmail.com
від анкети на поштовому сервері mail.ukr.net.
1. По черзі ставте одне одному запитання щодо реєстрації власної
елект-ронної скриньки. Речення розпочинайте зі слів: як, який, навіщо, що від-буватиметься тощо.
2. З переліку запропонованих записів оберіть ті, які можуть бути
адресою електронної пошти:
1) olena2013@i.ua 4) olena2013@ukr.net
2) олена2013@i.ua 5) olena:/&@i.ua
3) olena2013@Д.ua
Обговоріть причини, чому не всі ці записи можуть бути
адресою електронної пошти.
3.
Обговоріть, як подати спільне та відмінне між роботою зі
звичайною поштою й електронним листуванням у вигляді таблиці. Доберіть
крите-рії порівняння. Заповніть таблицю, розподіливши між собою обов’язки.
4. Обговоріть алгоритм створення поштової скриньки на поштовому
сер-вері. Називайте кожну команду алгоритму по черзі. Подайте створений алгоритм
у вигляді схеми.
10 11
Вправа 2. Умови
використання поштової скриньки.
Завдання. Досліди
умови використання поштової скриньки, що на-даються поштовими серверами mail.ukr.net і gmail.com. Для цього озна-йомся з Умовами користування скринькою й Угодою конфіденційності на ukr.net
(мал.1.4), Загальними положеннями та
умовами й Політи-кою конфіденційності
Google (мал.1.5), що пропонуються при реєстра-ції нової електронної
скриньки. Визнач спільне й відмінне в умовах використання електронної скриньки
на цих поштових серверах.
Мал.1.4 Мал.1.5
Розглянь схему та склади розповідь, як пов’язані її складові.
Електронна Адреса
поштова скринька електронної
пошти
Поштовий Електронна
сервер пошта
Логін Пароль
2. Надсилання та отримання електронних листів

ТИ ДІЗНАЄШСЯ:
Як
працювати
|
Як створити
|
Які дії
можна
|
|
та надіслати
|
виконувати
|
||
з
електронною
|
|||
електронного
|
з
отриманими
|
||
скринькою
|
|||
листа
|
листами
|
||
|
Як працювати з електронною
скринькою?
Для
листування з друзями потрібно дізнатися їхні електронні адреси й написати їм
листа.
Спочатку
слід під’єднатися до Інтернету та зайти на головну сторінку поштового сервера.
Після введення логіна й пароля та натискання кно-пки Увійти ти потрапиш до власної електронної скриньки (мал. 2.1).
У вікні, що відкриється,
відобразяться адреса електронної скриньки
й вказівки для
роботи з електронними листами. Усі листи, що збері-гаються у скриньці
користувача, впорядковуються в папках Вхідні,
Відправлені, Чернетки, Видалені тощо.
9
|
Я можу пояснити, для чого
використовують електронну пошту.
|
9
|
Я можу
пояснити, що таке електронний лист.
|
9
|
Я можу
навести приклади різних поштових сервісів.
|
9
|
Я можу
пояснити, з яких частин складається адреса електронної
|
Вказівка
Написати листа Робоче поле
Папки
Мал.2.1
Адреса електронної скриньки
|
пошти.
|
9
|
Я можу
навести приклади адрес електронної пошти.
|
9
|
Я вмію
реєструвати поштову скриньку на сервері електронної пошти.
|
Електронна пошта, поштовий сервер, адреса електронної пошти,
логін.
У
робочому полі вікна міститься список заголовків листів, що зберіга-ються в
обраній папці. Заголовок листа включає ім’я відправника, тему, дату й час
відправлення та його обсяг. Ці відомості дають змогу одержу-вачу відразу
дізнатися про зміст електронного листа, не відкриваючи його. Заголовки нових
непрочитаних листів відображаються жирним шрифтом. Ліворуч від заголовків
кожного листа розташовані прапорці
,
за допомогою яких можна позначати листи, з якими слід виконати певні дії —
видалити, позначити як прочитані чи непрочитані тощо.
12 13
Мал. 2.4
|
Як створити
та надіслати електронного листа?
Щоб
створити та надіслати нове повідомлення, застосовують вка-зівку Написати листа. При цьому відкривається
вікно поштового повідомлення, що складається із службової частини й робочого
поля. Службова частина містить кілька полів, заповнення яких нагадує
під-писування конверта (мал. 2.2).
Мал. 2.2
Поле
Кому — для введення адреси
електронної пошти одержувача — є обов’язковим для заповнення.
На
відміну від поштового листування, електронного листа можна відправити кільком
адресатам. Якщо лист призначений кільком осо-бам, то їхні адреси слід ввести
через кому в полі Кому. Також можна
надсилати копії листа. Наприклад, лист-запрошення до участі у спор-тивних
змаганнях надсилається учням 7 класу, і доцільно надіслати Копію листа тренеру команди, а
Приховану копію — учасникам групи підтримки
команди.
До
поля Тема слід ввести зміст листа в
стислій формі, зазначаючи його мету й використовуючи основні ключові слова. За
правилами ети-кету електронного листування тема листа є обов’язковою. Поле Від заповнювати не потрібно — це
відбувається автоматично: вписується ім’я власника відкритої поштової скриньки
та його адреса. Якщо до ли-ста необхідно приєднати файл, слід у розділі Додати натиснути кнопку Файл та обрати потрібний файл.
До робочого поля вводиться текст
листа.
Для відправлення листа необхідно
натиснути кнопку Надіслати.
Які дії можна виконувати з
отриманими листами?
Щоб
прочитати листа, що надійшов, треба відкрити папку Вхідні та клацнути мишею на заголовку листа — текст повідомлення
відкриєть-
ся в новому
вікні. При цьому відображається заголовок листа й саме повідомлення. Якщо лист
містить вкладені файли, то їх список відо-бражається після тексту листа.
Приєднані файли позначаються знач-ком
в
заголовку листа. Для перегляду вмісту вкладених файлів їх можна відкрити для
перегляду у вікні браузера. Важливі для тебе фай-ли можна зберігати на своєму
комп’ютері (мал. 2.3).


Непотрібні листи можна Видалити.
При цьому вони потрапляють до папки Видалені,
так само, як і видалені фай-ли та папки переміщуються до папки Кошик. Якщо листи було видалено
ви-падково, їх можна відновити. Для цьо-го слід виконати вказівку Перемісти-ти до і вказати потрібну
папку. Якщо папка Видалені містить лише неваж-ливі листи,
можна Очистити папку,
при цьому листи з неї будуть
видалені Мал.2.3 остаточно.
На
одержаний лист можна відповісти або переслати його іншому адресату за допомогою
відповідної вказівки. У робочому полі слід ввес-ти відповідь або коментарі до
листа, що пересилається, та натиснути кнопку Надіслати. При використанні вказівки Відповісти не потрібно заповнювати службову частину у вікні
поштового Повідомлення — вона
заповнюється автоматично:
•
у полі Кому
вставляється адреса отримувача, оскільки це відпо-відь на отриманий лист;
•
перед назвою теми з’являється слово Re:, яке вказує на те, що це відповідь
(від англ. to Replay —
відповідати). Текст листа, на який дається відповідь, можна не видаляти або
видалити частко-во й написати відповідь перед або під ним. Якщо до комп’ютера
приєднано прин-тер, зміст отриманого листа можна надру-кувати. Для цього слід
відкрити потріб-ний лист і виконати вказівку Інші дії/
Друкувати (мал. 2.4).
Вправа 1. Створення та
відправлення електронного листа із
вкладенням.
14 15

1. Відкрий вікно браузера, введи: адресу поштового сервера mail.ukr.net, свій логін і пароль доступу
до поштової скриньки та натисни кнопку Увійти.
2. У вікні поштової скриньки обери вказівку Написати листа.
3. Підготуй лист для твого сусіда, що працює праворуч від тебе, —
запитай його електронну адресу та введи її в поле Кому. До поля Тема введи
слово Запрошення. У робочому полі
введи текст:
Раді сповістити, що відкривається новий інтернет-клуб. Відшукати
його можна за допомогою доданої мапи. Сподіваємося побачити тебе на
презен-тації 12 вересня о 12.00.
До зустрічі на презентації!
4. У розділі Додати
натисни кнопку Файл та обери файл Мапа.jpg з папки
Електронна пошта.
5. Натисни кнопку Відправити.
Якщо з поштового сервера прийде повідом-лення про неможливість відправлення
листа, переконайся у правильності адреси, записаної в полі Кому, та спробуй ще раз відправити листа.
Вправа 2. Дії з отриманим електронним листом, що містить вкла-дений
файл.
Завдання. Перевір пошту, переглянь вміст
отриманого листа та збе-режи у своїй папці прикріплений до листа файл. Дай
відповідь на листа й відправ цей лист сусіду, що працює ліворуч від тебе.
1. У вікні твоєї поштової скриньки в переліку листів, що містяться
в папці Вхідні, знайди повідомлення з
темою Запрошення та клацни мишею на його заголовку.
2. Переглянь лист, що надійшов.
Збережи у своїй папці прикріплений до ли-ста файл, для цього виконай вказівку Завантажити для файла Мапа.jpg (див. мал. 2.3).
3. Вибери вказівку Відповісти
(мал. 2.5).
Вказівка Відповісти Вказівка Переслати Вказівка Вихід
Мал. 2.5
4. Створи лист-відповідь, у якому подякуй за уважність і вислови
сподівання на зустріч на презентації. Натисни кнопку Надіслати.
5. Відкрий папку Вхідні
та лист із темою Запрошення.
6.
Виконай вказівку Переслати.
У поле Кому введи адресу сусіда, що
працює ліворуч від тебе. Залиши текст листа, що пересилається, і на початку
листа додай повідомлення від себе, що ти отримав запрошення та пропонуєш
приєднатися. Зверни увагу, що при пересиланні повідомлень прикріплені файли
також додаються до нового листа. Натисни кнопку Надіслати.
7. У правому верхньому куті вікна поштової скриньки обери вказівку Вихід.
8. Закрий вікно браузера.

1. Які стандартні папки існують у поштовій скриньці на поштовому
сервері? Поясни призначення кожної.
2. Які розділи в службовій частині електронного листа є
обов’язковими для заповнення? Чому?
3. Які дії можна виконувати з електронними повідомленнями?
4. Чи можна записати в полі Кому
при заповненні бланка електронного листа кілька адрес?
5.
Чим відрізняються дії Відповісти
і Переслати при електронному
листуванні?
6. За якими ознаками можна визначити, що до електронного листа було
при-кріплено та надіслано файл? Як переглянути вміст вкладеного файла?
1.
Знайди в Інтернеті зображення, що ілюструють твоє хобі.
Відправ своїм товаришам відповідні листи про своє хобі з вкладеними файлами, у
яких зберігається одне зі знайдених зображень. Збережи зображення, що були
вкладені до отриманих листів, у своїй структурі папок.
2. Створи текстовий документ, що містить опис одного з природних
чу-дес України. Відправ своєму сусіду листа, до якого приєднай створе-ний файл.
Тему та зміст листа придумай самостійно. Копію ліста від-прав учителю. Перевір
пошту. Переглянь отриманого листа та збережи у своїй папці файл, прикріплений
до нього.
3. Видали непотрібні листи. Відкрий папку Видалені. Познач один з ли-стів
та
виконай вказівку Відновити в, обери
папку Вхідні. Виконай вказівку Очистити папку.

4. Створи схеми, що відображають алгоритми видалення листів із
папки Вхідні та відновлення випадково
видалених листів із папки Видалені. Обери середовище для створення схем
самостійно.
1.
Пограйте в гру «Тема листа». По черзі називайте одне
одному зміст листа та добирайте тему для такого листа. Обговоріть для кожного
запропонова-ного змісту, чи однаково ви сформулювали тему. Яка тема є більш
вдалою?
16 17
2.
Виділіть лист із темою Запрошення та оберіть вказівку Видалити. Відкрийте папку Видалені. Визначте й обговоріть, за
допомогою яких вказівок можна відновити видалений лист або остаточно видалити
всі листи з цієї папки. Сформулюйте поради, у яких випадках доцільно
ви-користовувати вказівки Очистити папку
та Видалити назавжди. Власні поради
надішліть для обговорення на електронну пошту одного з од-нокласників з іншої
пари. Надішліть відповідь на листа від іншої пари, де прокоментуйте подані
поради.

3.
Пограйте в гру «Дія — алгоритм». По черзі одному з
учасників потрібно називати дію, яку можна виконувати з електронними листами:
ство-рювати, отримувати, переглядати, відповідати, пересилати, видаляти,
друкувати, а іншому — алгоритм для виконання такої дії.
4. Визначте, чи однакові дії можна виконувати з електронними
листами, якщо скриньки розміщені на різних поштових серверах. Розподіліть ролі:
один учень працює із електронною скринькою, розміщеною на поштовому сервері mail.ukr.net (мал. 2.1), а інший — на gmail.com (мал. 2.6). По черзі ставте
один одному завдання на роботу з електро-нними листами та пояснюйте, як
виконати ці дії в кожному з випадків. За результатами порівняння побудуйте
діаграму Венна.

Мал. 2.6
Вправа 3. Видалення вкладених файлів.
Завдання. Досліди, як можна видалити вкладені файли, що прикріп-лені
до листа, якщо помилково прикріплено інший файл.
Розглянь схеми та склади розповідь, як пов’язані їх складові.

|
|
Електронна
|
|
|
|
|
скринька
|
|
|
|
Папки, у яких
|
|
Вказівки
|
Список
|
|
|
для роботи
|
||
|
зберігаються
|
|
заголовків
листів
|
|
|
|
з електронною
|
||
|
листи
|
|
обраної
папки
|
|
|
|
поштою
|
||
|
|
|
|
|
Вхідні
|
Відправлені
|
Видалені
|
Написати
|
|
листа
|
|
|||
|
|
|
|
9
Я вмію створювати та надсилати електронні листи.
9
Я можу вказувати тему повідомлення.
9
Я вмію отримувати та переглядати електронні листи.
9
Я вмію відповідати на електронні листи та перенаправляти
їх.
9
Я можу вкладати файли в повідомлення, а також зберігати
файли з отриманих повідомлень.
9
Я вмію видаляти й роздруковувати електронні повідомлення.
9
Я вмію відновлювати видалені повідомлення й очищувати
поштову скриньку.
Електронний
лист
Службова
Робоче поле
частина
Від кого
|
Кому
|
Тема
|
Додати
|
Текст
|
|
файли
|
листа
|
||||
|
|
|
18 19
3. Етикет електронного листування
ТИ ДІЗНАЄШСЯ:
Як користува-
|
|
Яких правил
|
Як можна
|
|
Що перед-
|
слід дотри-
|
|||
тися адресною
|
впорядкову-
|
|||
бачає етикет
|
муватися для
|
|||
книгою та
ство-
|
вати листи
|
|||
електронного
|
безпечного
|
|||
рювати
списки
|
в
електронній
|
|||
листування
|
електронного
|
|||
розсилання
|
скриньці
|
|||
|
листування
|
|||
|
|
|
Як
користуватися адресною книгою та створювати списки розсилання?
Роботу
з великою кількістю електронних листів від різних адресатів можна організувати
ефективно. Доцільно скласти список людей, з яки-ми ви постійно листуєтесь, та
внести їх електронні адреси до адресної книги. Адресна книга призначена для зберігання на поштовому сервері різних
відомостей про адресатів: адреси електронної пошти, домашні та службові адреси,
номери телефонів і факсів тощо. У разі потреби можна внести на сторінку нотаток
будь-які додаткові відомості.
Для
роботи з адресною книгою призначена вказівка Контакти. Записи, що додані до адресної книги, можна переглядати,
редагувати та видаляти. Для створення нових записів в адресній книзі
викорис-товують вказівку Додати контакт
(мал. 3.1).
Kонтакти
Вказівка
Додати контакт
Мал. 3.1
Коли
адресна книга заповнена, то можна замість введення елек-тронної адреси в полі
листа Кому або Копія скористатися списком адрес, що розкривається. Адреса, вибрана
з адресної книги, автома-тично вставиться до заголовка листа.

Часто
на практиці одного листа потрібно відправляти кільком адре-сатам. Для
прискорення такого процесу можна об’єднати адреси в гру-пи під одним іменем
(мал. 3.2), а потім за допомогою однієї вказівки розсилати повідомлення за
всіма адресами групи.
Редагувати групи
Мал. 3.2
Що передбачає етикет електронного
листування?
В
Інтернеті існує неформальний кодекс поведінки, за яким певним чином регулюється
спілкування користувачів між собою — етикет
електронного листування. Згідно з
ним необхідно керуватися такими правилами:
•
чітко формулювати тему повідомлення та не лишати поле Тема порожнім;
•
свою думку в листі висловлювати
коректно, співрозмовника не критикувати й не повчати, не прийнято погано писати
про третю особу;
•
завжди перевіряти правопис електронного повідомлення;
•
завжди завершувати лист стислим
підписом користувача, у яко-му, крім прізвища та імені, можна зазначати телефон
або інші контактні дані;
•
не рекомендується відправляти
великі за обсягом вкладення до листа;
•
вчасно відповідати на кожне особисте повідомлення. Якщо ти
за-йнятий і не можеш дати розгорнуту відповідь, доцільно підтверди-ти одержання
листа та пообіцяти відповісти найближчим часом;
•
у відповіді на повідомлення залишати його фрагменти —
тобто цитувати найсуттєвіші частини листа.
Листуючись
в Інтернеті, ти зазвичай не бачиш співрозмовника, тому не можеш знати, які
емоції він вкладає в те або інше повідомлення. Для передавання своїх емоцій у
листах часто використовують смайлики
20 21

|
Таблиця 3.1
|
|
|
Смайлики
|
Значення
|
|
|
:)
|
Посмішка; не сприймайте мене занадто серйозно
|
|
|
:(
|
Сумна або сердита особа
|
|
|
;)
|
Щаслива особа, що підморгує
|
|
|
:D
|
Занадто широко відкритий рот (від сміху)
|
|
|
> (///) <
|
Цукерка
|
|
|
:-е
|
Розчарування
|
|
|
Яких правил
слід дотримуватися для безпечного електронного листування?
Електронна
пошта часто використовується для інформаційних атак рекламодавців. Листи, що
містять такі повідомлення, належать до спа-му, а люди, які займаються їх
розсиланням, називаються спамерами.
Спамом називають
небажані електронні листи, тобто пошту, що над-ходить без згоди користувача.
Щоб
убезпечити себе від спаму, дотримуйся таких правил:
•
не зазначай свою електронну адресу на сумнівних сайтах;
•
якщо спам все-таки потрапив до твоєї поштової скриньки,
ніколи не відповідай на ці повідомлення й не користуйся вказаними в них
посиланнями.
Як можна
впорядковувати листи в електронній скриньці?
Електронна
скринька на будь-якому поштовому сервері містить на-бір стандартних папок,
наприклад, Вхідні, Відправлені, Видалені
та ін. Для ефективної роботи з листами можна створювати додаткові вкладені
папки аналогічно до структури папок на дисках.
Для
внесення змін у структуру папок електронної скриньки слід обрати вказівку Керування папками (мал. 3.3). При цьому
можна ство-рювати нові папки в папці Вхідні,
перейменовувати раніше створені папки або видаляти їх за допомогою відповідних
інструментів.
Створити

Редагувати
Видалити
Керування папками
Мал. 3.3
Щоб
перемістити листи до потрібної папки, слід відмітити ці листи й обрати вказівку
Перенести до. У списку наявних папок
необхідно обрати ім’я потрібної папки (мал. 3.4).
Перемістити до
Мал. 3.4
Вправа 1. Робота з адресною книгою.
Завдання. Створи в адресній книзі групу Однокласники, внеси до адресної книги електронні адреси
однокласників, що працюють ліво-руч і праворуч від тебе. Відправ листа з темою Адресна книга всім адре-сатам групи Однокласники.
1. Відкрий вікно браузера, перейди на головну сторінку поштового
серве-ра mail.ukr.net, введи свій
логін та пароль доступу до поштової скриньки й натисни кнопку Увійти.
2. У вікні твоєї поштової скриньки обери вказівку Контакти, далі вказівку
Редагувати групи.
3. У полі Нова група
введи назву Однокласники й натисни
кнопку Створити (мал. 3.5).
Мал. 3.5
4. Обери вказівку Додати
контакт.
22 23
5. Заповни поля у вікні Новий
контакт, щоб додати відомості про одноклас-ника, який працює праворуч від
тебе. У розділі Групи обери посилання
обрати групи та натисни кнопку Однокласники (мал. 3.7). Збережи зміни. Аналогічно створи новий контакт і додай
відомості про однокласника, який працює ліворуч від тебе.
Мал. 3.6
6.
Обери вказівку Написати
листа. У поле Кому введи першу
літеру назви групи — «О». Зі списку, що відкриється, обери Однокласники (група)
(мал. 3.7).
Мал. 3.7
7. Підготуй лист із темою Адресна
книга, призначений усім адресатам із гру-пи Однокласники. У тексті листа опиши переваги використання адресної
книги при створенні листів.
8. Переглянь отримані листи та дай на них відповіді.
Вправа 2. Створення
власної папки та переміщення листів.
Завдання. Створи в папці Вхідні папку Навчання, перемісти до неї
листи, що надійшли від однокласників.
1. У вікні твоєї поштової скриньки обери вказівку Керування папками.
2. У полі Нова папка
введи назву папки Навчання та натисни
кнопку Створити (див. мал. 3.3).
3. Обери вказівку Пошта,
щоб повернутися до списку листів.
4. Познач листи, які надійшли тобі від однокласників, установивши
позначки


5. Обери вказівку Перемістити
до (див. мал. 3.4), далі в списку папок обери
Навчання.
6. Відкрий папку Навчання.
Переконайся, що всі необхідні листи переміщені до цієї папки.
1. Для чого використовують адресну книгу? Які переваги її
використання? Де в житті ти користувався адресною книгою? Де в житті ти бачив,
як використовується адресна книга?
2. Порівняй роботу з адресною книгою на електронній пошті та
адресною книгою в мобільному телефоні.
3. Як створити групу контактів? У яких випадках зручно
користуватися група-ми контактів?
4. Що таке етикет електронного листування? Як бути ввічливим при
корис-туванні електронною поштою? Чи завжди потрібно починати лист із
звер-нення й завершувати подякою?
5. Для чого в електронних листах використовують смайлики?
6.
Які небажані листи ти можеш отримати електронною поштою?
Яких правил слід дотримуватися, щоб робота з електронною поштою була безпечною?
7. Для чого створюють нові папки в електронній скриньці? Як
перемістити листи до створеної папки?
1. Знайди в Інтернеті, які ще смайлики, крім наведених у таблиці
3.1, вико-ристовують при електронному листуванні. Які графічні зображення
відпо-відають цим смайликам? Склади лист, у якому запропонуй три зображення
смайликів, які б ти порадив використовувати при листуванні з одноклас-никами.
Відправ листа, використовуючи контакти з групи Однокласники, для одержання відгуків на твою пропозицію.
2. Створи в папці Вхідні
власну структуру папок для впорядкування листів. Перемісти листи з папки Вхідні у створені папки.
3. Створи групи контактів Сім’я
та Друзі. Які ще групи контактів були
б корисними для тебе? Створи їх.
4. Створи схему для відображення дій, які можна виконувати за
допомо-гою адресної книги. Схему можна підготувати, наприклад, за допомо-гою
графічного редактора або текстового процесора. Відправ учителю листа, до якого
долучи схему як вкладення. Тему листа та потрібний текст придумай самостійно.
24 25
1. По черзі ставте одне одному запитання щодо правил етикету
електронно-го листування. Обговоріть,
чому необхідно дотримуватися таких правил. Наведіть одне одному приклади, з
якими стикалися ваші друзі чи батьки, коли при листуванні не було дотримано
такого етикету.
2. Як запобігти потраплянню спаму до комп’ютера? Яким чином
елек-тронна адреса може стати відомою рекламним агентам? Чи завжди персональна
електронна поштова скринька захищена? Обговоріть у парах.
3. Надішліть одне одному листи з темою Етикет листування. У тексті ли-ста опишіть правила, яких слід
дотримуватися при листуванні. Наді-шліть одне одному лист у відповідь. У
відповіді потрібно внести зміни до вмісту отриманого листа: обрати й залишити
лише одне з правил на свій вибір, решту тексту з отриманого листа видалити. На
початку листа слід навести власні аргументи, чому важливо дотримуватися цього
правила при листуванні.
Обговоріть, які помилки допущені в електронному
повідомленні (мал. 3.8)

Мал. 3.8
Вправа 3. Керування папками для поштової скриньки на поштовому сервері gmail.com.
Завдання. Досліди, як
створювати нові папки та переміщувати ли-сти в електронній скриньці на
поштовому сервері gmail.com. Створи інструкцію щодо керування
папками.
Розглянь схему та склади
розповідь, як пов’язані її складові.

Адресна книга
Список контактів Список груп
Написати листа
Етикет електронного листування
9
Я знаю, для чого використовують адресну книгу.
9 Я вмію створювати, редагувати й
видаляти записи в адресній книзі.
9
Я вмію створювати групи контактів в адресній книзі та
надсилати листи за списком адрес із групи.
9
Я можу назвати правила етикету електронного листування та
пра-вила безпечної роботи при електронному листуванні.
9
Я дотримуюсь етикету електронного листування та правил
без-печної роботи в Інтернеті при електронному листуванні.
9
Я вмію працювати із вмістом папок поштової скриньки:
створю-вати папки, переміщувати повідомлення з однієї папки до іншої.
Адресна книга, етикет електронного листування, спам.
26 27
4. Розв’язуємо задачі
Задача 1. Обережно,
смайлики.
Завдання. Бабуся одного
із семикласників почала активно вико-ристовувати електронну пошту для
спілкування зі своєю великою ріднею. Вона знає, що для передавання емоцій при
електронному лис-туванні використовують смайлики. Але бабуся має сумнів у тому,
що використання того чи іншого смайлика буде правильно сприйнято адресатом.
Створи
презентацію для пояснення призначення смайликів: до кож-ного з них потрібно
додати власне фото (мал. 5.1), та сформувати відпо-відні поради щодо їх
використання в діловому і дружньому спілкуванні.
Мал. 5.1
План виконання
Для виконання завдання створимо
план.
№
|
Етап
планування
|
Дії, які
слід здійснити
|
|
|
|
1
|
Аналіз умови завдання
|
Прочитати умову завдання. Виділити вхідні дані
|
|
|
та очікуваний результат
|
|
|
|
2
|
Вибір програмного
|
Обрати програмне середовище для отримання
|
|
середовища
|
результату: вказане в умові або дібране відпо-
|
|
|
відно до його призначення. Для створення пре-
|
|
|
зентації, зазначеної в завданні, можна викори-
|
|
|
стати редактор презентацій PowerPoint чи Libre
|
|
|
Office Impress
|
|
|
|
№
|
Етап
планування
|
Дії, які
слід здійснити
|
|
|
|
3
|
Добір шаблонів, заго-
|
Підготувати
файл/папку для зберігання
|
|
товок, зразків розв’я-
|
розв’язку завдання. Знайти шаблон презентації
|
|
зування завдання
|
чи розробити її структуру самостійно.
|
|
|
Наприклад, потрібну презентацію для запро-
|
|
|
понованого завдання можна знайти в папці
|
|
|
Електронна пошта
|

4
|
Добір матеріалу
|
Зображення смайликів знайти в Інтернеті.
|
|
(фото, зображення,
|
Зробити власне фото чи фото друзів за їх
|
|
тексти)
|
згодою.
|
|
|
Тексти порад знайти в Інтернеті чи написати
|
|
|
власноруч
|
|
|
|
5
|
Створення презентації
|
Створити презентацію засобами обраного ре-
|
|
|
дактора створення презентацій
|
|
|
|
6
|
Створення
|
Дізнатись адреси електронної пошти чи ство-
|
|
запланованого
|
рити поштові скриньки.
|
|
результату
|
Створити електронного листа, де вказати адре-
|
|
|
сатів, тему, записати поради в тексті листа та
|
|
|
долучити файл із презентацією
|
|
|
|
7
|
Аналіз отриманого
|
Врахувати висловлені в листах-відповідях по-
|
|
результату
|
бажання та подякувати за них
|
Виконання завдання
Виконай завдання, спираючись на
контрольний список із файла
Завдання_Смайлики, що зберігається в папці Електронна пошта.
Записуй
процес виконання завдання, щоб можна було повернутись до попереднього кроку.
№
|
Крок
виконання
|
1
Для пошуку необхідних відомостей використано пошукову
службу (вкажи URL-адресу):
______________________________________________________________
28 29
Крок
виконання
|
2
Для пошуку зображення смайликів,
призначення смайликів, історії походження тощо використано матеріали з сайтів
(вкажи URL-адреси):
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
4 Для отримання фото можна
скористатись _____________________________
Для цього слід попросити _________________________________________________
5
Розширення імені файлів,
використаних для збереження власних фото:
_____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
7 Презентацію збережено під іменем:
______________________________________
______________________________________________________________________________
8
Підготовано текст листа, що містить поради щодо
використання смай-ликів: _______________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________





Задача 2. Безпека в Інтернеті.
Завдання. Дізнавшись
про мережні небезпеки, ти хочеш написати
листа своїм друзям, де пояснити правила, яких слід дотримуватися, щоб
зробити роботу з електронною поштою безпечною. Знайди потрібні відомості на
сайті Oн-ляндія безпечна веб-країна —
http://disted.edu. vn.ua/media/bp/html/etusivu.htm (мал.
5.2), а поради подай у вигляді текстового
документа Рекомендації.
Мал. 5.2

Задача 3. Рятівники природи.
Завдання. Напевне, у
місцевості, де ти проживаєш, знайдеться щось таке, що можна назвати «раною на тілі природи»: розкидане сміття,
зламане дерево, занедбана клумба тощо. Ти хочеш організувати сво-їх
однокласників і допомогти природі. Напиши листа до свої друзів із закликом
врятувати природу, прикріпи до листа фотографію знайде-ного місця та розішли
обраній групі однокласників. Склади план дій і відшукай в Інтернеті корисні для
роботи зразки-зображення: при-стосувань для прибирання сміття, опори для
деревця, декору клумби тощо. На лист-відповідь своїх друзів надішли ще один —
із планом дій та знайденими зображеннями.
30 31
5. Практична робота №1. Електронне листування
• Як працювати з об’єктами файлової системи;
• як здійснювати пошук відомостей в Інтернеті;
•
як листуватися з друзями та
вчителем, використовуючи електронну скриньку.
У папці Документи
створи папку Прізвище Ім’я. Створи в
ній папку Електронна пошта/Практична робота 1.
Під час виконання практичних завдань пам’ятай про правила
безпеки життєдіяльності при роботі з комп’ютером!
№
|
Завдання
|
Бали
|
|
Завдання 1.
Відомі твори
|
|
Підготуй та відправ електронне повідомлення на задану
тему
|
|
|
|
Відкрий вікно браузера, перейди на головну сторінку
пошто-
|
|
1 вого сервера mail.ukr.net, введи свій логін і
пароль доступу
|
1
|
|
|
до електронної поштової скриньки та натисни кнопку Увійти
|
|
|
На Робочому столі в папці Електронна
пошта\Практична ро-
|
|
|
бота\Відомі твори вибери одне із зображень і сформулюй
|
|
|
до нього запитання.
|
|
2
|
2
|
При формулюванні запитань можна скористатись відповід-ними
матеріалами Вікіпедії
На поштовому сервері у вікні своєї електронної поштової
скриньки створи нове повідомлення з проханням відпові-сти на запитання,
пов’язане з обраним зображенням. Крім
3
запитання, введи назву зображення
та приєднай файл із
зображенням.
|
3
|
Лист має бути оформлений за правилами етикету електрон-
|
|
ного листування
|
1
|
№
|
Завдання
|
Бали
|
|
До поля Тема
введи текст Відомі твори.
|
|
|
Відправ повідомлення сусіду, що працює на комп’ютері
пра-
|
2
|
|
воруч від тебе, та копію — вчителю
|
|
|
Завдання 2.
Безпека та пароль
|
|

Підготуй і відправ електронного листа на тему Безпека та пароль із додатковими
вкладеннями
|
Відкрий файл Запитання.doc,
що зберігається в папці Елек-
|
|
|
|
тронна пошта\Практична робота на Робочому столі.
|
1
|
|
|
Дай відповіді на запитання, що містяться в цьому файлі:
|
|
|
|
1. Що потрібно ввести на сторінці поштового сервера, щоб
|
|
|
|
ресурси поштової скриньки стали для тебе доступними?
|
1
|
|
1
|
2. Чи можна замінювати великі літери малими при введенні
|
|
|
пароля?
|
1
|
||
|
|||
|
3. Чи можна допускати, щоб під час введення пароля інші
|
|
|
|
особи спостерігали за клавіатурою?
|
1
|
|
|
Відповіді збережи у файлі з іменем Запитання-відповідіN
|
|
|
|
у папці Електронна пошта\Практична робота у своїй папці,
|
2
|
|
|
де N — номер
комп’ютера, за яким ти працюєш
|
|
|
|
Підготуй електронне повідомлення на тему Безпека та па-
|
|
|
|
роль, у якому запиши повідомлення про відправлення вкла-
|
|
|
2
|
деного файла з відповідями Запитання-відповідіN.
|
2
|
|
|
Відправ листа сусіду, що працює за комп’ютером праворуч
|
|
|
|
від тебе, та копію листа — вчителю
|
1
|
|
|
Завдання 3.
Відповідь на листи
|
|
|
Перевірити пошту та відправити відповіді
|
|
||
|
На поштовому сервері у вікні твоєї електронної поштової
|
|
|
|
скриньки обери папку Вхідні
та створи в ній папку Практич-
|
1
|
|
1 на робота.
|
|
||
|
Отримай пошту й перемісти всі отримані листи до папки
|
2
|
|
|
Практична робота
|
|
|
|
Відкрий папку Практична робота та знайди в ній повідомлен-
|
|
|
|
ня з темою Відомі
твори.
|
1
|
|
|
За допомогою вказівки Переслати відправ повідомлення
|
|
|
|
із запитанням сусіду, що працює на комп’ютері ліворуч
від
|
|
|
2
|
тебе.
|
2
|
|
Виконай вказівку Відповісти
й дай відповідь на поставлене
|
|
||
|
|
||
|
запитання.
|
4
|
|
|
За необхідності скористайся пошуком в Інтернеті.
|
|
|
|
Копію листа відправ учителю.
|
1
|
|
|
Отримай пошту. Переглянь отримані листи
|
1
|
|
|
Знайди повідомлення з темою Безпека та пароль.
|
1
|
|
|
Збережи в папці Електронна пошта\Практична робота у сво-
|
|
3
їй папці файл Запитання-відповідіN,
що приєднаний до ли-ста. Відкрий цей файл і скопіюй його зміст до буфера
обміну.
Повернись до вікна твоєї електронної поштової скриньки
|
2
|
32 33
Комментариев нет:
Отправить комментарий